Nauka z biznesem dla zdrowia

0
107
Nauka z biznesem dla zdrowia
Kamil Broszko/Teraz Polska
reklama

Naukowcy zmuszeni są więc jeszcze szybciej opracowywać nowe metody diagnostyki zakażonych i leczenia chorych. Aby wdrożyć rewolucyjne rozwiązania w życie, potrzebna jest dobra kooperacja z biznesem.

Rolą naukowców, w tym zwłaszcza lekarzy, jest ratowanie życia, biznes zaś upowszechnia i komercjalizuje ich osiągnięcia, aby można było bardziej efektywnie leczyć chorych. Mowa tu np. o panaceach w postaci szczepionek czy nowych metodach diagnostyki i leczenia pacjentów. Dziś, gdy znajdujemy się, jak się wydaje, w szczycie pandemii, naukowcy informują o odkryciu coraz to nowych mutacji wirusa, a nowe panacea i metody diagnozowania są w coraz większym stopniu wykorzystywane przez służbę zdrowia oraz zainteresowanych pacjentów. Kluczowe okazuje się tu pozyskanie finansowania. – Dziś jest ono już dostępne, w ramach różnych projektów, ale trzeba mieć świadomość, że na beneficjentów tych środków czekają różne pułapki, i trzeba rozważyć, czy korzystanie z nich jest opłacalne – mówił podczas zorganizowanego przez Fundacje Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” we współpracy z Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu oraz Centrum Słuchu i Mowy Medincus webinarium „O roli sojuszu nauki i biznesu w rozwoju technologii medycznych w Polsce” profesor Henryk Skarżyński, jeden z najwybitniejszych polskich lekarzy, specjalizujący się w chirurgii laryngologicznej. Wymieniał też, z jakimi przeszkodami mierzyć muszą się instytuty naukowe w aspekcie szerszej współpracy z biznesem. – Nadal w wielu jednostkach badawczych obserwuje się strach przed współpracą z podmiotem prywatnym, ze względu na możliwość kwestionowania rozliczeń i celowości podjęcia takiej współpracy przez organ kontrolujący – stwierdził.

Jak się okazuje, pomysł to jedno, a jego wdrożenie to drugie. Być może, jak przypuszczają uczestnicy webinarium, rozwiązaniem mogą być np. teleporady czy sztuczna inteligencja. Aby mogły one w pełni działać, konieczna jest współpraca nauki z biznesem i przemysłem.

– Jako grupa realizujemy dzisiaj 22 projekty ze środków publicznych, bo tylko one mogą skutecznie wspierać rozwój nowych technologii medycznych ze względu na wielkość budżetów – opowiadał o swoich doświadczeniach dr Dawid Nidzworski z Instytutu Biotechnologii i Medycyny Molekularnej i wskazywał, że ze środków prywatnych kierowana przez niego placówka realizuje projekty, które są zamówione bezpośrednio przez podmioty, a zyski z tej działalności przeznacza na cele statutowe i dalszy rozwój nauki poprzez zakup dodatkowych urządzeń czy finansowanie badań własnych.

Nie jest tajemnicą, że środowisko naukowe jest specyficzne, a obowiązujące w nim praktyki utrudniać czasem mogą współpracę. A jeśli dołoży się do tego problem z regulacjami prawnymi, obraz wspólnej działalności naukowców i biznesu będzie prezentował się w dość skomplikowany sposób, co nie oznacza to jednak, że polska nauka nie chce kooperacji z przedsiębiorcami. Wręcz przeciwnie, coraz bardziej są świadomi korzyści takiego rozwiązania, które jest gwarantem wzrostu konkurencyjności polskich ośrodków naukowych wobec zagranicznych. Przykład efektów podawał np. profesor Piotr Suwalski z Kliniki Kardiochirurgii CSK MSWiA.

– W tej chwili w naszej klinice np. w zakresie zastawek serca prawie 100% operacji wykonujemy za pomocą technik małoinwazyjnych. Również w innych dziedzinach obejmujących całe spektrum kardiochirurgii bardzo silnie się rozwijamy. Dzięki temu zmniejszamy do minimum zaangażowanie opieki intensywnej terapii, tak bardzo potrzebnej obecnie pacjentom z Covid-19. – tłumaczył.

Choć bariery dotyczące współpracy nauki z biznesem cały czas są, to – jak widać po podawanych podczas webinarium przykładach – można je pokonać. – Gotowość do ciężkiej pracy, do podejmowania wyzwań, umiejętność poszukiwania sojuszników i połączenie z pozoru sprzecznych cech, jakimi są pokora i brak kompleksów, są niezbędną składową sukcesu na styku medycyny i biznesu – podsumował na swoim blogu Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Godła Promocyjnego Teraz Polska, który również uczestniczył w webinarium. Wskazał przy tym, że nadrabiamy wieloletnie zaległości w budowaniu takiej współpracy – i świadomość tego, że nie ma alternatywy, jest coraz większa i po stronie menedżerów, i ludzi nauki.

W debacie on line pt. „O roli sojuszu nauki i biznesu w rozwoju technologii medycznych w Polsce” udział wzięła także prof. dr hab. Joanna Polańska (Politechnika Śląska). Spotkanie poprowadził dr Jarosław Górski z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW – doradca Fundacji Godła Promocyjnego Teraz Polska. Webinarium to było jedną z wielu debat, w ramach długofalowego projektu „Teraz Polska Nauka”.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here