Przez szereg lat wzrastała świadomość dotycząca wpływu odżywiania na kondycję ciała i ducha. Dbałość o zdrowie przekłada się bezpośrednio na zalecenia dietetyczne, które zwracają szczególną uwagę na dostarczenie do organizmu wszystkich niezbędnych składników odżywczych w jak najbardziej naturalnej formie. Żeby jednak móc czerpać korzyści z odżywiania należy wiedzieć, jakie są zasady zdrowej, pełnowartościowej diety.

Zmienna Piramida Żywienia

Poszukiwanie właściwych kierunków w żywieniu jest oparte na wnikliwych badaniach i analizach. Dobrym przykładem tychże jest przeszeregowanie tradycyjnej Piramidy Żywieniowej, która w 2016 roku zredukowała istotę węglowodanów na rzecz warzyw. Rzeczywiście dostrzeżono, że zbyt duża ilość tych pierwszych wpływała na rozwój chorób cywilizacyjnych, a także na jakość życia i zdrowia.

Piramida Żywieniowa jest istotnym wyznacznikiem zdrowej diety, aczkolwiek należy ją traktować jako drogowskaz, a nie ścisłe reguły. Każdy organizm jest inny i potrzebuje indywidualnego dopasowania do niego diety, a nie na odwrót. Zupełnie inaczej powinna więc odżywiać się osoba z cukrzycą od osoby cierpiącej np. na zespół jelita drażliwego czy celiakię. Pierwszym krokiem do właściwego odżywiania jest więc zapoznanie się ze wspomnianymi wytycznymi i wsłuchanie się w reakcje własnego ciała.

Regularne posiłki

Kolejną kluczową zasadą zdrowego odżywiania — o której niestety zazwyczaj zapominamy — jest regularność posiłków. Nie zapominajmy, że proces trawienia jest niemałym wyzwaniem dla układu pokarmowego, który na strawienie jednego posiłku potrzebuje kilkanaście godzin. Spożywanie posiłków w 3-4-godzinnych odstępach i zadbanie o ich właściwą i dopasowaną do aktywności kaloryczność oraz właściwości odżywcze jest prawdziwym dobrodziejstwem dla organizmu. Śniadanie należy zjeść po przebudzeniu, obiad w chwili największej aktywności — w godzinach około południowych — a kolację najpóźniej na 2 godziny przed pójściem spać. Nie zapominajmy o dwóch przekąskach — idealnie, jeśli wybierzemy owoce i warzywa.

Produkty naturalne i mało przetworzone

O szkodliwości produktów mocno przetworzonych wygłoszono wiele konferencji i napisano setki artykułów. Skupmy się zatem artykułach, które powinny znaleźć się w naszej diecie. Bezspornie powinniśmy wybierać te najmniej przetworzone, a najlepiej naturalne. Ta druga zasada dotyczy się przede wszystkim warzyw i owoców, które w zdecydowanej większości są najzdrowszymi w swojej surowej postaci. Podczas zakupów zwracajmy uwagę na krótki skład produktów, brak sztucznych dodatków i polepszaczy smaku, a także na ich pochodzenie.

Owoce — tak, ale z umiarem

Przez lata panowało przekonanie, że owoce to samo zdrowie, po które możemy sięgać bez umiaru. Niestety nie do końca jest to prawdą, ponieważ są one także oceanem cukrów prostych. Preferowana porcja nie powinna przekraczać 300 gram na dzień. Wbrew pozorom podjadanie owoców bez umiaru może skończyć się co najmniej tyciem, jak nie rozregulowaniem poziomu insuliny we krwi.

Więcej tłuszczy, mniej węglowodanów

Zaskakujący dla wielu osób jest fakt, że wedle zaleceń współczesnej dietetyki należy zmniejszyć ilość węglowodanów w diecie na rzecz tłuszczy. Jeśli prowadzimy mało aktywny tryb życia, węglowodany powinny pojawić się w znaczącej ilości wyłącznie w dwóch posiłkach. Oczywiście, nie dotyczy to osób, które wykonują ciężką pracę fizyczną lub trenują. Sięgając po węglowodany, należy zawsze wybierać te, o bogatych właściwościach odżywczych. Dobrym przykładem jest zamiana mąki pszennej przetworzonej w mąkę razową. Podobna zasada dotyczy się pieczywa — tutaj królują wyroby z mąki żytniej na naturalnym zakwasie. Doskonałym źródłem energii są zdrowe tłuszcze i to one powinny pojawiać się zdecydowanie częściej niż węglowodany.

Nie dla cukru i sztucznych soków

Cukier nigdy nie był elementem łączącym się ze zdrowym odżywianiem. Lepiej całkowicie wyrzucić go z diety lub zamienić np. na cukier brzozowy. Należy pamiętać, że cukier jest obecny w jogurtach, serach czy wędlinach. Wybierając produkty, koniecznie należy zwrócić uwagę na zawartość cukru w danym artykule. Jego nadmiar upośledza białka budujące struktury organizmu i prowadzi do licznych chorób metabolicznych.

Zdrowe odżywianie to także właściwe nawodnienie. Soki nie są mile widziane w codziennej diecie — oczywiście mamy na myśli te dosładzane czy dostępne w kartonikach. Zdecydowanie należy sięgać po wodę, a soki wykonywać we własnej kuchni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here